Blog Layout

Angelwise investeert in Azumuta
okt. 03, 2023

AZUMUTA HAALT 2,75 MILJOEN EURO OP VOOR VERDERE INTERNATIONALE GROEI


Brussel, 3 oktober – Het Gentse Azumuta, een veelbelovend B2B SaaS platform dat bedrijven in de maakindustrie helpt bij het stroomlijnen van hun werkinstructies, trainingen en audits op de werkvloer, haalt succesvol 2,75 miljoen euro op. Investeerders zijn de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV en Angelwise, samen met 4 private investeerders.


Het is een probleem waar veel KMO’s en grotere bedrijven in de maakindustrie mee worstelen: het gebrek aan voldoende begeleiding, kwaliteitscontrole en opleiding voor hun arbeiders. Al te vaak leidt dit tot fouten en inefficiënties op de werkvloer, die bovendien onvoldoende doorstromen naar het hoger management en zo leiden tot verborgen omzetverlies. Het Gentse Azumuta, opgericht door Batist Leman in 2016, biedt hiervoor een innovatieve oplossing door software te ontwikkelen die arbeiders op verschillende niveaus in het productieproces ondersteunt én het management een beter zicht biedt op de prestaties op de werkvloer.



Founder en CEO Batist Leman legt uit: “Instructies en kwaliteitscontroles voor operatoren zijn vandaag in veel bedrijven enkel beschikbaar op papier. Niet alleen zijn ze daardoor onduidelijk en niet up to date, ook de mogelijkheid tot terugkoppeling en analyse ontbreekt. Met onze software bieden we duidelijke werkinstructies en in-line kwaliteitscontrole, op maat van wat er gemaakt moet worden. Azumuta loodst de operator visueel en interactief door het hele productieproces. Hierdoor kunnen ook minder ervaren mensen direct productief meedraaien, is er een hogere productiviteit en detecteert men snel eventuele inefficiënties in de productie.”




Enorm potentieel

 

Het platform van Azumuta is ontworpen voor verschillende sectoren, waaronder productie, logistiek en chemie. Door de ingebouwde real-time analyses en rapportering kunnen bedrijven eenvoudig prestaties monitoren en verbeterpunten identificeren op vlak van efficiëntie en kwaliteit. Dit gebeurt via vier verschillende modules die afzonderlijk beschikbaar zijn: werkinstructies, trainings- en competentiebeheer, audit & product traceability en shopfloor feedback.


Verschillende Belgische productiebedrijven, waaronder Novy, Duvel Moortgat, Nitto en Atlas Copco werken ondertussen al met de Azumuta-software en ook in het buitenland is Azumuta aan een opmars bezig. Roald Borré, Groepsmanager Risicokapitaal bij PMV, ziet hierin de voorbode van een veelbelovend internationaal groeiverhaal: “De marktomvang van de maakindustrie is groot. De Europese sector alleen al telt meer dan 29 miljoen werknemers en 2 miljoen maakbedrijven, verspreid over KMO’s en grote ondernemingen. Veel bedrijven werken nog met pen, papier of Excel, wat zich vertaalt in een grote opportuniteit voor Azumuta om door te breken. Met onze kapitaalinbreng kunnen ze inzetten op grotere bedrijven om hun klantenbasis te verbreden.”


“Het wordt stilaan ondenkbaar dat een Operations Manager geen platform heeft om de mensen op de fabrieksvloer te ondersteunen”, zo klinkt het.


De toekomst van werknemers in maakbedrijven is volgens een recent rapport van het World Economic Forum een van de vijf grote uitdagingen die op ons afkomen. Complexer werk, veranderende demografie, meer jobrotatie, … met Azumuta wapenen bedrijven zich tegen die problematieken en buigen ze de gevaren om tot voordelen.

 



Concurrentieel voordeel

 

Azumuta overklast verschillende internationale spelers omdat zij dikwijls maar één module aanbieden en bovendien vaak apart moet worden geprogrammeerd op basis van een uniek klantprobleem. Azumuta onderscheidt zich door verschillende complementaire modules in eenzelfde platform te integreren. Volgens Batist Leman houdt net de overlap van de verschillende modules een grote toegevoegde waarde in voor de eindklant: ”Voor de implementatie van onze software is geen aparte programmering nodig, maar aan de hand van een open api zijn we wel vlot koppelbaar. Met ERP systemen en zelfs randapparatuur op de werkpost, zoals torque tools, weegschalen, etc. Dit maakt dat ons platform snel inzetbaar is, maar ook zeer krachtig en flexibel. Bovendien voelen wij ons gesterkt door de enthousiaste reacties van onze klanten, die dikwijls voor ons kiezen omwille van onze gebruikersvriendelijke user interface, naast de complementariteit en wisselwerking tussen de modules. Daarom zijn we goed gepositioneerd om de internationale concurrentie aan te gaan.”

 

Financiering voor internationale groei

 

Om het groeiverhaal van Azumuta nog te versnellen komen de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV, Angelwise en 4 private investeerders over de brug met extra kapitaal.


Volgens Jan Vorstermans, Managing Partner bij Angelwise, zal hiermee de focus gelegd worden op internationale groei en verdere ontwikkeling van de software: “Azumuta kan nu inzetten op het ondersteunen van hun internationale klanten en de organische groei ook in het buitenland verder zetten. Hiervoor wordt alvast de zoektocht ingezet naar expert software ontwikkelaars en ervaren sales professionals in de manufacturing sector.”


“We worden ondertussen een wereldspeler en leggen daarom bewust de lat bij onze aanwervingen zeer hoog”, aldus Batist Leman. “Het team moet de snelle groei aankunnen en mee ondersteunen, daarvoor is het van groot belang dat de software die we afleveren innovatief en van uitstekende kwaliteit is.”



Over Azumuta

Azumuta is met hun kantoor op de Kouter gevestigd in het hart van Gent. “Om de dynamiek van de stad op te slorpen maken we wel af en toe eens gebruik van de vele restaurants in de buurt”, zo klinkt het bij het team.

Voor de internationale klanten ligt de oorsprong van de naam "Azumuta" in het Japanse woord “始めた”, of nog "ik ben begonnen". Dat staat voor verschillende waarden: Een actie, een nieuw begin, een persoonlijke toewijding en verantwoordelijkheid, zelfverzekerdheid en hoop. Als we er naar doorvragen geeft men met een kwinkslag toe dat het Gentse dialect er misschien ook iets mee te maken heeft.
 

Over PMV

PMV bouwt als investeringsmaatschappij aan een duurzame Vlaamse economie, de motor van onze welvaart en welzijn. PMV is de partner van ambitieuze ondernemingen en projecten, die inzetten op maatschappelijke impact en financieel rendement. PMV financiert beloftevolle bedrijven van bij de prille start, tot en met de groei en internationalisering. PMV biedt financiële oplossingen op maat aan alle ondernemers met een goed businessplan en een sterk managementteam. Zij doet dat met kapitaal, leningen en waarborgen. Daarnaast realiseert zij met en voor de overheid, en andere partners, projecten die belangrijk zijn voor de welvaart en het welzijn in Vlaanderen. PMV beschikt over een portfolio met 1,7 miljard euro in beheer.

 

Over Angelwise

Angelwise is een early stage investeringsfonds dat zich er vooral op richt om startups en jonge bedrijven maximaal te ondersteunen naar een volgende fase in hun groei, liefst samen met business angels of andere early stage fondsen. De belangrijkste aandeelhouders van het fonds zijn PMV, COI, BAN Flanders en ruim negentig business angels. Het fonds is opgericht in 2021 en heeft 20 miljoen euro opgehaald om een ecosysteem van bedrijven te bouwen dat de digitale transformatie van de maatschappij mee kan realiseren. 

Voor meer informatie, zie www.angelwise.be

 


Meer info

Batist Leman, founder en CEO Azumuta, batist.leman@azumuta.com,


 





17 jan., 2024
The Ghent-based scale-up streamlines work instructions, training, and quality controls. Written by Joris Hendircks Brussels, Dec. 14 – Recently Batist Leman, CEO Azumuta, had an interview with the Trends Business Magazine. There, Batist shared his views on the most significant challenges to our modern-day manufacturing scene, such as the skills gap issue, increasingly tight regulations, and unchecked international competition. To address these challenges, Batist conveyed his “disruptive innovation” solutions and how using Azumuta’s one-stop manufacturing software will alleviate even the most complex challenges. The original article was written in Dutch, translated below: Azumuta has developed an integrated platform that helps the manufacturing sector to streamline work instructions , training, and quality controls – with better employee versatility and productivity as the main impact. This is something that the manufacturing sector urgently needs: the Ghent-based scale-up, with clients such as Atlas Copco, Novy, and Nitto, has recently raised EUR 2,8 million to speed up its international growth – as explained by the CEO Batist Leman “Any production process is becoming more complex due to the increasing quality requirements and regulations. This, combined with a tight labor market, a lower-qualified workforce, and rising competition from abroad, makes digitalizing the production processes a must for any manufacturer who wishes to survive.” “The increasing complexity makes it challenging for shop floor operators to know precisely what they’re supposed to do. As a result, quality issues will emerge, and operators will take a long time to be properly trained. Therefore, our system offers a digital assistant for shopfloor operators, something that’s often overlooked even today.” Disruptive innovation “In the era of digital transformation and industry 4.0, where technological advancements bring ground-breaking changes for manufacturers, a critical element is often neglected: the role of operators. This is where Azumuta steps in.” “Our software knows well the unique potentials of all operators and fully integrates them into the digitalization process. While many companies focus on large-scale technological upgrades, Azumuta offers a new approach by emphasizing the crucial human element. Such software is more relevant than ever, as proven by the strong demands from domestic and international clients, ranging from small & medium-sized enterprises to multinationals. These companies, spread across vario us industries and regions, fully understood the values of our approach to this disruptive innovation.” “Azumuta was designed to streamline work, improve communications, and support efficient decision-making processes on the shop floor. With contextual information, built-in error detection systems, and user-friendly & intelligent interfaces, operators will know precisely what they must do while the management obtains real-time information from these data. By integrating it into the existing production systems, you can immediately achieve sustainable efficiency improvements.” Operational excellence “Often, quality controls are done at the end of the production process, which means defects are only detected late. Therefore, our system uses inline quality control. In combination with digital work instructions, all parameters are continuously captured, such as ticking off completed tasks, measuring weights and accepted deviation tolerance, etc. If there are deviations or errors, you can intervene earlier, where the products’ quality is significantly improved, and they don’t have to be disposed of due to defects. That’s an essential component in the ESG strategy.” Agile workforce “Companies often have little knowledge of their workers’ complete skillset. Moreover, workers can always leave or retire. This means that some specific shop floor know-how can be lost. Our system lets users know which employee has which expertise, in which skill set workers should be further trained, and which skills haven’t been fully mastered yet in a team. Furthermore, it’s not easy to find new workers at the moment.” “Often, companies have to hire workers with a training and education background that is lower or doesn’t fully match what is expected. They might not understand the production process, making on-the-job training more important than ever. Digital work instructions and inline quality control offer top-notch support to deliver high-quality work. This module also allows you to comply with the legal requirement to show the number of training hours that your workers have undergone. All of this is fully automated, removing a significant administrative burden.” “Previously, decisions were taken top-down, and workers on the shop floor were supposed to simply implement these decisions. However, we believe that shop floor workers possess significant know-how on how things can be done more efficiently. To engage them, we have added a communication module where they can swiftly indicate problems and share their ideas. They can also get feedback in the same way.” Strong growth “In conclusion, we can say that our platform enables manufacturing companies to improve their operational efficiency and time-to-market rate. Our unique focus on operators allows our clients to organize their workforce in an agile manner. This makes our platform a perfect addition to the existing MES and ERP systems. The quick and profitable growth of Azumuta, the success of our clients, and increasing demands from abroad mean that analysts and investors recognize the importance of this market. Recently, we have raised EUR 2.8 million to support our effort to fulfill increasing international demands.“ Contact contact@azumuta.com https://www.azumuta.com/company/contact/
16 nov., 2023
26 okt., 2023
Data catalog as a centralized and searchable repository for an organization's data assets. [Ghent, 12.10.2023] TriFinance has recently entered into a partnership with dScribe, an innovative data catalog solution provider headquartered in Ghent. A data catalog, in essence, serves as a centralized and searchable repository for an organization's data assets. "During analytics projects," Maarten Lauwaert , Expert Practice Leader at TriFinance says, "we often witness discussions on the definition and management of KPIs. At the start of a project, people create Excel files containing KPI definitions, but forget to update them after the go-live. dScribe helps business users to locate the right data and reports, and manage KPI definitions.” For TriFinance , implementing dScribe at clients is a way to strengthen their position as a business partner, enhancing their business acumen and analytics expertise. One Stop Data Shop dScribe is a one-stop-shop to catalog , document and discover anything data-related. The solution is cloud-based, integrates with different reporting solutions (including Power BI and Azure Analytics) and gives the users a single entry point to find, understand and access all reports & data, no matter where they are stored. Moreover, KPIs and business knowledge can be defined in dScribe and are linked to the reports where they are available. Business users will always have insight in the correct KPI definitions , and in the parts of the reporting environment where these KPIs are being used. “For our customers, dScribe is a big first step in better governing their reporting environment,” Maarten Lauwaert says. dScribe: a Collaborative Data Compass Pieter Delaere, CEO at dScribe: “Employees who have access to meaningful data are best equipped to drive their organizations forward. Despite substantial investments in data and analytics, many organizations still grapple with the transition to widespread data-driven decision-making and innovation. Often, the root of this challenge is a lack of accessibility and comprehension of the available data and reports. We're on a mission to bring data front and center for every curious mind eager to drive their organization forward. For that reason, we call our solution a ‘Collaborative Data Compass’." "Business users often struggle to locate the right reports and KPIs," says Maarten Lauwaert. "Their understanding of the full analytics solution is not always clear. Checking a report without knowing the exact definitions of the KPIs slows down the adoption of the analytics solution. That's why our partnership with dScribe, offering a business-oriented and affordable data catalog solution that integrates well with Microsoft Analytics, excites us. We believe that this solution will help our customers to accelerate the adoption , usage and governance of their analytics solution." Maarten Lauwaert, Expert Practice Leader Data & Analytics, TriFinance About TriFinance and dScribe About dScribe Founded in Belgium in 2021, dScribe is dedicated to guiding organizations toward data-driven brilliance. The team is passionate about empowering employees with more streamlined access to meaningful reports and data. They believe their customers deserve an elegantly designed, user-focused data knowledge solution. Leveraging a proven and continuously refined metadata management framework, along with out-of-the-box integrations, dScribe promises increased data clarity and adoption from day one. About TriFinance TriFinance is an innovative service provider with a focus on Finance & Advisory in the Netherlands, Belgium, Germany and Luxembourg. Combining transition and support, pragmatic advisory and implementation, people solutions, and training, the company offers a new combination of services, backed by a permanent pool of highly specialized and flexibly deployable project consultants. Headquartered in Amsterdam, TriFinance has branches in Rotterdam, Antwerp, Ghent, Brussels, Hasselt, Louvain-la-Neuve, Roeselare, Hamburg, Munich, Düsseldorf, Frankfurt, and Luxembourg. As a network organization with a strong focus on human development, knowledge sharing, innovation, and organizational development, it belongs to Parklane Insight, a European growth company with 800+ MeIncers. Its mission is "Furthering People for Better Performance in Do-How.” Contact Maarten Lauwaert, Expert Practice Leader Data & Analytics, TriFinance: maarten.lauwaert@trifinance.be Pieter Delaere, Co-founder & CEO dScribe: pieter.delaere@dscribedata.com
Share by: