Angelwise maakt derde investering in Sealution
16 februari 2023

Sealution, een start-up die een eigen netwerk van ontvangers ontwikkelde dat interne communicatie op zeeschepen mogelijk maakt, haalt in een financieringsronde ruim 1,3 miljoen euro op. Het jonge bedrijf uit Sint-Martens-Latem vond een Internet of Things (IoT)-oplossing die alle apparaten en systemen van een zeeschip met elkaar verbindt. Hun uitvinding maakt schepen duurzamer en het onderhoud ervan budgetvriendelijker. De permanente data-uitwisseling betekent ook een efficiëntieslag voor bemanningsleden, rederij en de vracht zelf. 

Sealution haalt 1,3 miljoen euro op met intern datanetwerk voor zeeschepen  


16 februari 2023, Hasselt - Sealution is het geesteskind (°2021) van CEO en voormalig maritiem officier Sebastian Hamers, CFO Ruben Verplancke, en CTO Romeo Martens. In totaal halen de drie mede-oprichters met hun start-up nu 1.315.000 euro op. Van dat bedrag is 800.000 euro afkomstig van een equity ronde met de Venture Studio Miles Ahead en het investeringsfonds Angelwise, en 200.000 euro via converteerbare leningen van het investeringsplatform Techstars en enkele business angels. Sealution haalde in september 2022 ook 315.000 euro aan subsidies op via het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Het volledige kapitaal zal aangewend worden om van ontwikkeling naar productie(lijnen) om te schakelen. 


‘De Apple Home van een zeeschip’


Wat Sealution precies doet? Het installeert een netwerk van ontvangers of ‘gateways’ - één in elke ruimte - waarmee datasignalen boven- en benedendeks door de wanden van zeeschepen gaan. De gateways, die perfect te installeren zijn door de bemanning, ontvangen en versturen de opgehaalde data via bestaande bekabeling - er is geen nood aan nieuwe bekabeling - naar een centrale module. Die analyseert, filtert en rangschikt de data, en geeft ze door aan een server die ze visueel kan weergeven op de brug of in de controlekamer.


Via hun Internet of Things (IoT)-oplossing wisselen de apparaten en systemen van het zeeschip 24/7 waardevolle gegevens uit.

Vergelijk ons intern netwerk van ontvangers dus gerust met de Apple Home van een schip op zee”, steekt Sealution CEO Sebastian Hamers van wal. “We gebruiken trouwens Bluetooth om die nieuwe sensoren met elkaar in contact te stellen. Bluetooth verbruikt minder energie dan bijvoorbeeld wi-fi. Bovendien raken klassieke draadloze netwerken sowieso niet door de stalen wanden van zeeschepen, zeker niet benedendeks.”



Data-uitwisseling bevordert duurzaamheid, financiën en efficiëntie


Die interne communicatie heeft tal van voordelen voor de scheepvaartsector. Niet in het minst op vlak van duurzaamheid. Dankzij het verzamelen van machinedata, houdt het systeem bepaalde waarden in de gaten. Met die info - en de hulp van modellen met machine learning en artificiële intelligentie (AI) - kan het schip op termijn varen met minder brandstof. Hoe meer geanalyseerde data, hoe groter de brandstofbesparing. Geen overbodige luxe: van Europa mogen schepen vanaf 2030 aan de kade geen CO2 meer uitstoten, en moeten ze tegen 2050 koolstofneutraal zijn.


De data faciliteren ook het onderhoud, wat een impact heeft op het financiële aspect van de scheepvaart. Op dit moment is dat onderhoud nog preventief: de bemanning weet perfect wanneer een technieker te sturen. Onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’, wil Sealution - via een AI-algoritme dat zich verdiept in de data - in de toekomst onderhoud zelfs voorspellen. Vaak blijven rederijen nu zes weken aan wal om zaken te verbeteren of te vervangen. Die tijd zullen ze drastisch kunnen inkorten omdat ze een veel beter en sneller zicht hebben op welk onderdeel wat voor onderhoud nodig zal hebben.


Verder betekent de interne communicatie een efficiëntieslag voor bemanningsleden, rederij en de vracht zelf. Momenteel moet er nog iemand in eigen persoon naar alle tellers gaan kijken, op een schip dat soms wel 400 meter lang is, en dat in een logboek schrijven. Met het systeem van Sealution wordt alle informatie automatisch doorgegeven. De rederij op zijn beurt krijgt meer inzichten voor de verscheper zoals de toestand en positie van de lading. Ook de vracht baat hier wel bij: met de IoT-technologie worden de temperaturen van koelsystemen van containers continu gemonitord.


Dankzij Sealution is de zeevaart ook veiliger voor bemanningsleden. Als bijvoorbeeld iemand overboord valt, treedt automatisch een alarm in werking dat de andere bemanningsleden via de wearables meteen verwittigt. Zonder de data-uitwisseling tussen boven- en benedendek, is dat niet het geval.


Software op maat voor zeeschepen


In januari 2023 testten Sebastian Hamers en Romeo Martens de volledige installatie voor het eerst uit op volle zee, met de Nederlandse rederij Seatrade. Het connectiviteitssysteem stond volledig op punt, tot in de verste uiteinde van het schip, zonder verlies van snelheid of data. “We maken ons sterk dat we met Sealution een revolutie kunnen ontketenen wat betreft data-uitwisseling en innovatie op zeeschepen”, vult CFO Ruben Verplancke aan. “Waarom? Onze technologie is uiterst betrouwbaar, toepasbaar op grote zeeschepen, én door software ingenieurs aan te passen naargelang de specifieke noden van een vloot. The sea is the limit.”




Over Sealution

Sealution - een samentrekking van sea en solution - is een B2B start-up uit Sint-Martens-Latem dat met zijn IoT-technologie een eigen intern netwerk van ontvangers ontwikkelde dat interne communicatie op zeeschepen mogelijk maakt. De drie oprichters zijn CEO Sebastian Hamers, CFO Ruben Verplancke en CTO Romeo Martens. In totaal bestaat het team uit zes, met ook Gilles Montyne als CIO, back-end developer en AIexpert Anthony Vancauwenbergh. Recent vervoegde ook Peter Vuylsteke - bijna 30 jaar ervaring in de zeevaartsector - het team als Head of Business Development.

In juni 2021 zag Sealution officieel het levenslicht, nadat het in maart 2021 deelnam aan het accelerator programma Start-It @KBC. In mei 2022 werd de start-up verkozen tot "Best Win" van alle 75 start-ups die afstudeerden aan Start it @KBC. In september 2022 won Sealution de finale van het officieuze Belgische Kampioenschap ondernemen, georganiseerd door Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. De start-up vertegenwoordigt daarom de Belgische eer op het Wereldkampioenschap ondernemen in Saoedi-Arabië, van 7-11 maart 2023. Zie www.sealution.io

 

Over Miles Ahead

Miles Ahead is een Gentse Venture Studio die startende oprichters van Deep Tech & AI startups helpt sneller te groeien door hun bedrijf te produceren en te financieren binnen een stimulerende omgeving. 


Over Angelwise

Angelwise is een early stage investeringsfonds dat zich er vooral op richt om startups en jonge bedrijven maximaal te ondersteunen naar een volgende fase in hun groei, liefst samen met business angels of andere early stage fondsen. De belangrijkste aandeelhouders van het fonds zijn PMV, COI, BAN Flanders en meer dan tachtig business angels. Het fonds is opgericht in 2021 en heeft ca. EUR 20 miljoen opgehaald om een ecosysteem van bedrijven te bouwen dat de digitale transformatie van de maatschappij mee kan realiseren. Voor meer informatie, zie www.angelwise.be.




Over Techstars

Techstars is een wereldwijd investeringsbedrijf en één van de grootste pre-seed investeerders ter wereld. Het biedt toegang tot kapitaal, één-op-één mentorschap, een wereldwijd netwerk en aangepaste programmering voor beginnende ondernemers.



Mobiel: +32 478 18 01 08
Email:
hello@sealution.io



16 juli 2025
DeltaBlue haalt 3,3 miljoen euro op om commerciële expansie in Europa te versnellen Hasselt , 19 Juni 2025 – DeltaBlue, onafhankelijke Belgische aanbieder van hybride cloud infrastructuur en managed services, haalt 3,3 miljoen euro groeikapitaal op. De kapitaalronde werd onderschreven door het eigen management, bestaande aandeelhouders en nieuwe investeerders zoals de Limburgse investeringsmaatschappij LRM, Angelwise, de broers Schaefer, ervaren ondernemers in technologie en e-commerce. DeltaBlue, gelegen op de Hasseltse Corda Campus, helpt bedrijven hun cloudreis te vereenvoudigen. Zo maakt het met haar krachtig platform cloud-native beheer sneller, slimmer en efficiënter. Dat maakt van hen een interessante partner voor (digitale) agentschappen, applicatiebouwers en MSP’s (Managed Services Provider). Bram Pieters, oprichter van DeltaBlue : “Voor veel organisaties is cloud infrastructuur vandaag een bottleneck. Niet alleen qua technologie, maar ook qua governance en kostenbeheersing. Met DeltaBlue bieden wij een oplossing op maat van Europese bedrijven die willen innoveren, zonder in te boeten aan controle of compliance. Zo ondersteunt ons platform bedrijven bij het sneller lanceren van digitale producten, zonder IT-complexiteit. Het is ook ideaal voor het behouden van datasoevereiniteit, want data en workloads blijven binnen de EU. Verder garanderen we met DeltaBlue een veilige, betrouwbare en voorspelbare cloud omgeving én wordt vendor lock-in verminderd dankzij open standaarden. Op die manier evolueert IT dus van een kostenpost naar een echte groeiversneller voor business.” Om haar commerciële expansie in België én Europa te versnellen, rondt het IT-bedrijf nu een kapitaalronde van 3,3 miljoen euro af. Bram: “In een tijd van snelle innovatie binnen cloud en AI is DeltaBlue uniek gepositioneerd om in Europa het verschil te maken als onafhankelijke cloud provider met betrouwbare next-gen infrastructuur. We hebben gerichte investeringen gedaan en zijn nu operationeel winstgevend. Met de kapitaalronde schakelen we een versnelling hoger in onze go-to-marketstrategie en Europese uitrol.” Gesterkt door strategische klanten Dat het innovatieve platform succesvol is, wordt alvast bevestigd door heel wat klinkende namen. “PrestaShop selecteerde exclusief DeltaBlue voor haar nieuwe Europese PaaS-aanbod. Ook Dynapps, de grootste Odoo-integrator in de Benelux en Twizzit, een SaaS-platform voor sportclubs, behoren tot ons klantenportfolio. Verder hebben we een partnership met Monotote, de AI e-commerce technologiepartner van o.a. Nike. Een andere referentie waarop we trots zijn is Take The Lead, expert in digitale transformatie”, licht Bram toe. Hybride cloud zonder compromis Samengevat zit de kracht van DeltaBlue dus in de eenvoud waarmee complexe IT-infrastructuur beheerd wordt via haar cloud platform (app.delta.blue). Voor bedrijfsleiders betekent dit: sneller op de markt, minder risico en volledige controle over digitale groei. “Bedrijven hoeven zich niet langer zorgen te maken over provisioning of complexe cloud architectuur. Ons managed cloud platform is ontworpen om IT-teams te ontlasten én bedrijfscontinuïteit te garanderen. Van ontwikkelingsomgeving tot productie, alles is veilig, schaalbaar en EU-compliant. Dankzij standaardcomponenten kunnen nieuwe producten sneller live gaan en wordt kostbare ontwikkeltijd bespaard”, aldus Bram. “We zijn verheugd DeltaBlue te kunnen ondersteunen in hun verdere groei. DeltaBlue heeft met zijn unieke technologie een mooie opportuniteit om een belangrijke speler te worden in de snelgroeiende en veranderende Cloud markt,” volgens Jan Vorstermans, Managing Partner bij Angelwise. Over DeltaBlue DeltaBlue biedt een vendor-neutrale hybride cloud infrastructuur, waarmee organisaties workloads kunnen beheren over: - on-premise omgevingen - private cloud-oplossingen - hyperscalers zoals AWS, Azure en Google Cloud - én Europese aanbieders zoals IONOS, Leaseweb, OVHcloud en UpCloud Bovendien verlaagt DeltaBlue dankzij zijn gestroomlijnde orchestration-model de operationele overhead bij het beheren en verdelen van cloud toepassingen. Zo realiseren klanten een optimale Total Cost of Operations (TCO) zonder in te boeten op flexibiliteit of veiligheid. Over LRM LRM is een rendement gedreven investeringsmaatschappij, die in en vanuit Limburg duurzame economische groei ontgint en stimuleert. LRM is de stuwende kracht in een uniek regionaal ecosysteem en stelt risicofinanciering en expertise ter beschikking aan bedrijven en projecten, die zorgen voor welvaart én welzijn in Limburg en Vlaanderen ( www.lrm.be ). Over Angelwise Angelwise is een early-stage investeringsfonds dat zich er vooral op richt om startups en jonge bedrijven maximaal te ondersteunen naar een volgende fase in hun groei, liefst samen met business angels of andere early-stage fondsen. De belangrijkste aandeelhouders van het fonds zijn PMV, COI, BAN Flanders, de fondsmanagers en meer dan tachtig business angels. Het fonds is opgericht in 2021 en heeft ca. € 20 miljoen opgehaald om een ecosysteem van bedrijven te bouwen dat de digitale transformatie van de maatschappij mee kan realiseren. Voor meer informatie, zie www.angelwise.be .
16 juni 2025
Angelwise celebration event: Angel Awards On June 12 2025, we welcomed our investors, founders, and partners for an evening of connection and celebration at the beautiful offices of Cresco Advocaten in Antwerp. We shared recent successes, looked ahead to exciting opportunities, and honored standout founders with our Angel Awards. A heartfelt thank you to Cresco for hosting us, to Inés from The Beacon for her inspiring talk on innovation in Antwerp, and to everyone who joined us in building the Angelwise community. Onwards
16 mei 2025
Perfect-ID, the company behind Palmki, proudly announces the appointment of Frank Staut as its new Chief Technology Officer. With his extensive background in technological innovation and digital transformation, Frank will lead the strategic and technical development of Palmki’s biometric solutions. His arrival reinforces Perfect-ID’s ambition to establish palm vein technology as a secure and user-friendly international standard for access and transactions. More information on: Info