Blog Layout

Angelwise maakt derde investering in Sealution
feb. 16, 2023

Sealution, een start-up die een eigen netwerk van ontvangers ontwikkelde dat interne communicatie op zeeschepen mogelijk maakt, haalt in een financieringsronde ruim 1,3 miljoen euro op. Het jonge bedrijf uit Sint-Martens-Latem vond een Internet of Things (IoT)-oplossing die alle apparaten en systemen van een zeeschip met elkaar verbindt. Hun uitvinding maakt schepen duurzamer en het onderhoud ervan budgetvriendelijker. De permanente data-uitwisseling betekent ook een efficiëntieslag voor bemanningsleden, rederij en de vracht zelf. 

Sealution haalt 1,3 miljoen euro op met intern datanetwerk voor zeeschepen  


16 februari 2023, Hasselt - Sealution is het geesteskind (°2021) van CEO en voormalig maritiem officier Sebastian Hamers, CFO Ruben Verplancke, en CTO Romeo Martens. In totaal halen de drie mede-oprichters met hun start-up nu 1.315.000 euro op. Van dat bedrag is 800.000 euro afkomstig van een equity ronde met de Venture Studio Miles Ahead en het investeringsfonds Angelwise, en 200.000 euro via converteerbare leningen van het investeringsplatform Techstars en enkele business angels. Sealution haalde in september 2022 ook 315.000 euro aan subsidies op via het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Het volledige kapitaal zal aangewend worden om van ontwikkeling naar productie(lijnen) om te schakelen. 


‘De Apple Home van een zeeschip’


Wat Sealution precies doet? Het installeert een netwerk van ontvangers of ‘gateways’ - één in elke ruimte - waarmee datasignalen boven- en benedendeks door de wanden van zeeschepen gaan. De gateways, die perfect te installeren zijn door de bemanning, ontvangen en versturen de opgehaalde data via bestaande bekabeling - er is geen nood aan nieuwe bekabeling - naar een centrale module. Die analyseert, filtert en rangschikt de data, en geeft ze door aan een server die ze visueel kan weergeven op de brug of in de controlekamer.


Via hun Internet of Things (IoT)-oplossing wisselen de apparaten en systemen van het zeeschip 24/7 waardevolle gegevens uit.

Vergelijk ons intern netwerk van ontvangers dus gerust met de Apple Home van een schip op zee”, steekt Sealution CEO Sebastian Hamers van wal. “We gebruiken trouwens Bluetooth om die nieuwe sensoren met elkaar in contact te stellen. Bluetooth verbruikt minder energie dan bijvoorbeeld wi-fi. Bovendien raken klassieke draadloze netwerken sowieso niet door de stalen wanden van zeeschepen, zeker niet benedendeks.”



Data-uitwisseling bevordert duurzaamheid, financiën en efficiëntie


Die interne communicatie heeft tal van voordelen voor de scheepvaartsector. Niet in het minst op vlak van duurzaamheid. Dankzij het verzamelen van machinedata, houdt het systeem bepaalde waarden in de gaten. Met die info - en de hulp van modellen met machine learning en artificiële intelligentie (AI) - kan het schip op termijn varen met minder brandstof. Hoe meer geanalyseerde data, hoe groter de brandstofbesparing. Geen overbodige luxe: van Europa mogen schepen vanaf 2030 aan de kade geen CO2 meer uitstoten, en moeten ze tegen 2050 koolstofneutraal zijn.


De data faciliteren ook het onderhoud, wat een impact heeft op het financiële aspect van de scheepvaart. Op dit moment is dat onderhoud nog preventief: de bemanning weet perfect wanneer een technieker te sturen. Onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’, wil Sealution - via een AI-algoritme dat zich verdiept in de data - in de toekomst onderhoud zelfs voorspellen. Vaak blijven rederijen nu zes weken aan wal om zaken te verbeteren of te vervangen. Die tijd zullen ze drastisch kunnen inkorten omdat ze een veel beter en sneller zicht hebben op welk onderdeel wat voor onderhoud nodig zal hebben.


Verder betekent de interne communicatie een efficiëntieslag voor bemanningsleden, rederij en de vracht zelf. Momenteel moet er nog iemand in eigen persoon naar alle tellers gaan kijken, op een schip dat soms wel 400 meter lang is, en dat in een logboek schrijven. Met het systeem van Sealution wordt alle informatie automatisch doorgegeven. De rederij op zijn beurt krijgt meer inzichten voor de verscheper zoals de toestand en positie van de lading. Ook de vracht baat hier wel bij: met de IoT-technologie worden de temperaturen van koelsystemen van containers continu gemonitord.


Dankzij Sealution is de zeevaart ook veiliger voor bemanningsleden. Als bijvoorbeeld iemand overboord valt, treedt automatisch een alarm in werking dat de andere bemanningsleden via de wearables meteen verwittigt. Zonder de data-uitwisseling tussen boven- en benedendek, is dat niet het geval.


Software op maat voor zeeschepen


In januari 2023 testten Sebastian Hamers en Romeo Martens de volledige installatie voor het eerst uit op volle zee, met de Nederlandse rederij Seatrade. Het connectiviteitssysteem stond volledig op punt, tot in de verste uiteinde van het schip, zonder verlies van snelheid of data. “We maken ons sterk dat we met Sealution een revolutie kunnen ontketenen wat betreft data-uitwisseling en innovatie op zeeschepen”, vult CFO Ruben Verplancke aan. “Waarom? Onze technologie is uiterst betrouwbaar, toepasbaar op grote zeeschepen, én door software ingenieurs aan te passen naargelang de specifieke noden van een vloot. The sea is the limit.”




Over Sealution

Sealution - een samentrekking van sea en solution - is een B2B start-up uit Sint-Martens-Latem dat met zijn IoT-technologie een eigen intern netwerk van ontvangers ontwikkelde dat interne communicatie op zeeschepen mogelijk maakt. De drie oprichters zijn CEO Sebastian Hamers, CFO Ruben Verplancke en CTO Romeo Martens. In totaal bestaat het team uit zes, met ook Gilles Montyne als CIO, back-end developer en AIexpert Anthony Vancauwenbergh. Recent vervoegde ook Peter Vuylsteke - bijna 30 jaar ervaring in de zeevaartsector - het team als Head of Business Development.

In juni 2021 zag Sealution officieel het levenslicht, nadat het in maart 2021 deelnam aan het accelerator programma Start-It @KBC. In mei 2022 werd de start-up verkozen tot "Best Win" van alle 75 start-ups die afstudeerden aan Start it @KBC. In september 2022 won Sealution de finale van het officieuze Belgische Kampioenschap ondernemen, georganiseerd door Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. De start-up vertegenwoordigt daarom de Belgische eer op het Wereldkampioenschap ondernemen in Saoedi-Arabië, van 7-11 maart 2023. Zie www.sealution.io

 

Over Miles Ahead

Miles Ahead is een Gentse Venture Studio die startende oprichters van Deep Tech & AI startups helpt sneller te groeien door hun bedrijf te produceren en te financieren binnen een stimulerende omgeving. 


Over Angelwise

Angelwise is een early stage investeringsfonds dat zich er vooral op richt om startups en jonge bedrijven maximaal te ondersteunen naar een volgende fase in hun groei, liefst samen met business angels of andere early stage fondsen. De belangrijkste aandeelhouders van het fonds zijn PMV, COI, BAN Flanders en meer dan tachtig business angels. Het fonds is opgericht in 2021 en heeft ca. EUR 20 miljoen opgehaald om een ecosysteem van bedrijven te bouwen dat de digitale transformatie van de maatschappij mee kan realiseren. Voor meer informatie, zie www.angelwise.be.




Over Techstars

Techstars is een wereldwijd investeringsbedrijf en één van de grootste pre-seed investeerders ter wereld. Het biedt toegang tot kapitaal, één-op-één mentorschap, een wereldwijd netwerk en aangepaste programmering voor beginnende ondernemers.



Mobiel: +32 478 18 01 08
Email:
hello@sealution.io



17 jan., 2024
The Ghent-based scale-up streamlines work instructions, training, and quality controls. Written by Joris Hendircks Brussels, Dec. 14 – Recently Batist Leman, CEO Azumuta, had an interview with the Trends Business Magazine. There, Batist shared his views on the most significant challenges to our modern-day manufacturing scene, such as the skills gap issue, increasingly tight regulations, and unchecked international competition. To address these challenges, Batist conveyed his “disruptive innovation” solutions and how using Azumuta’s one-stop manufacturing software will alleviate even the most complex challenges. The original article was written in Dutch, translated below: Azumuta has developed an integrated platform that helps the manufacturing sector to streamline work instructions , training, and quality controls – with better employee versatility and productivity as the main impact. This is something that the manufacturing sector urgently needs: the Ghent-based scale-up, with clients such as Atlas Copco, Novy, and Nitto, has recently raised EUR 2,8 million to speed up its international growth – as explained by the CEO Batist Leman “Any production process is becoming more complex due to the increasing quality requirements and regulations. This, combined with a tight labor market, a lower-qualified workforce, and rising competition from abroad, makes digitalizing the production processes a must for any manufacturer who wishes to survive.” “The increasing complexity makes it challenging for shop floor operators to know precisely what they’re supposed to do. As a result, quality issues will emerge, and operators will take a long time to be properly trained. Therefore, our system offers a digital assistant for shopfloor operators, something that’s often overlooked even today.” Disruptive innovation “In the era of digital transformation and industry 4.0, where technological advancements bring ground-breaking changes for manufacturers, a critical element is often neglected: the role of operators. This is where Azumuta steps in.” “Our software knows well the unique potentials of all operators and fully integrates them into the digitalization process. While many companies focus on large-scale technological upgrades, Azumuta offers a new approach by emphasizing the crucial human element. Such software is more relevant than ever, as proven by the strong demands from domestic and international clients, ranging from small & medium-sized enterprises to multinationals. These companies, spread across vario us industries and regions, fully understood the values of our approach to this disruptive innovation.” “Azumuta was designed to streamline work, improve communications, and support efficient decision-making processes on the shop floor. With contextual information, built-in error detection systems, and user-friendly & intelligent interfaces, operators will know precisely what they must do while the management obtains real-time information from these data. By integrating it into the existing production systems, you can immediately achieve sustainable efficiency improvements.” Operational excellence “Often, quality controls are done at the end of the production process, which means defects are only detected late. Therefore, our system uses inline quality control. In combination with digital work instructions, all parameters are continuously captured, such as ticking off completed tasks, measuring weights and accepted deviation tolerance, etc. If there are deviations or errors, you can intervene earlier, where the products’ quality is significantly improved, and they don’t have to be disposed of due to defects. That’s an essential component in the ESG strategy.” Agile workforce “Companies often have little knowledge of their workers’ complete skillset. Moreover, workers can always leave or retire. This means that some specific shop floor know-how can be lost. Our system lets users know which employee has which expertise, in which skill set workers should be further trained, and which skills haven’t been fully mastered yet in a team. Furthermore, it’s not easy to find new workers at the moment.” “Often, companies have to hire workers with a training and education background that is lower or doesn’t fully match what is expected. They might not understand the production process, making on-the-job training more important than ever. Digital work instructions and inline quality control offer top-notch support to deliver high-quality work. This module also allows you to comply with the legal requirement to show the number of training hours that your workers have undergone. All of this is fully automated, removing a significant administrative burden.” “Previously, decisions were taken top-down, and workers on the shop floor were supposed to simply implement these decisions. However, we believe that shop floor workers possess significant know-how on how things can be done more efficiently. To engage them, we have added a communication module where they can swiftly indicate problems and share their ideas. They can also get feedback in the same way.” Strong growth “In conclusion, we can say that our platform enables manufacturing companies to improve their operational efficiency and time-to-market rate. Our unique focus on operators allows our clients to organize their workforce in an agile manner. This makes our platform a perfect addition to the existing MES and ERP systems. The quick and profitable growth of Azumuta, the success of our clients, and increasing demands from abroad mean that analysts and investors recognize the importance of this market. Recently, we have raised EUR 2.8 million to support our effort to fulfill increasing international demands.“ Contact contact@azumuta.com https://www.azumuta.com/company/contact/
16 nov., 2023
26 okt., 2023
Data catalog as a centralized and searchable repository for an organization's data assets. [Ghent, 12.10.2023] TriFinance has recently entered into a partnership with dScribe, an innovative data catalog solution provider headquartered in Ghent. A data catalog, in essence, serves as a centralized and searchable repository for an organization's data assets. "During analytics projects," Maarten Lauwaert , Expert Practice Leader at TriFinance says, "we often witness discussions on the definition and management of KPIs. At the start of a project, people create Excel files containing KPI definitions, but forget to update them after the go-live. dScribe helps business users to locate the right data and reports, and manage KPI definitions.” For TriFinance , implementing dScribe at clients is a way to strengthen their position as a business partner, enhancing their business acumen and analytics expertise. One Stop Data Shop dScribe is a one-stop-shop to catalog , document and discover anything data-related. The solution is cloud-based, integrates with different reporting solutions (including Power BI and Azure Analytics) and gives the users a single entry point to find, understand and access all reports & data, no matter where they are stored. Moreover, KPIs and business knowledge can be defined in dScribe and are linked to the reports where they are available. Business users will always have insight in the correct KPI definitions , and in the parts of the reporting environment where these KPIs are being used. “For our customers, dScribe is a big first step in better governing their reporting environment,” Maarten Lauwaert says. dScribe: a Collaborative Data Compass Pieter Delaere, CEO at dScribe: “Employees who have access to meaningful data are best equipped to drive their organizations forward. Despite substantial investments in data and analytics, many organizations still grapple with the transition to widespread data-driven decision-making and innovation. Often, the root of this challenge is a lack of accessibility and comprehension of the available data and reports. We're on a mission to bring data front and center for every curious mind eager to drive their organization forward. For that reason, we call our solution a ‘Collaborative Data Compass’." "Business users often struggle to locate the right reports and KPIs," says Maarten Lauwaert. "Their understanding of the full analytics solution is not always clear. Checking a report without knowing the exact definitions of the KPIs slows down the adoption of the analytics solution. That's why our partnership with dScribe, offering a business-oriented and affordable data catalog solution that integrates well with Microsoft Analytics, excites us. We believe that this solution will help our customers to accelerate the adoption , usage and governance of their analytics solution." Maarten Lauwaert, Expert Practice Leader Data & Analytics, TriFinance About TriFinance and dScribe About dScribe Founded in Belgium in 2021, dScribe is dedicated to guiding organizations toward data-driven brilliance. The team is passionate about empowering employees with more streamlined access to meaningful reports and data. They believe their customers deserve an elegantly designed, user-focused data knowledge solution. Leveraging a proven and continuously refined metadata management framework, along with out-of-the-box integrations, dScribe promises increased data clarity and adoption from day one. About TriFinance TriFinance is an innovative service provider with a focus on Finance & Advisory in the Netherlands, Belgium, Germany and Luxembourg. Combining transition and support, pragmatic advisory and implementation, people solutions, and training, the company offers a new combination of services, backed by a permanent pool of highly specialized and flexibly deployable project consultants. Headquartered in Amsterdam, TriFinance has branches in Rotterdam, Antwerp, Ghent, Brussels, Hasselt, Louvain-la-Neuve, Roeselare, Hamburg, Munich, Düsseldorf, Frankfurt, and Luxembourg. As a network organization with a strong focus on human development, knowledge sharing, innovation, and organizational development, it belongs to Parklane Insight, a European growth company with 800+ MeIncers. Its mission is "Furthering People for Better Performance in Do-How.” Contact Maarten Lauwaert, Expert Practice Leader Data & Analytics, TriFinance: maarten.lauwaert@trifinance.be Pieter Delaere, Co-founder & CEO dScribe: pieter.delaere@dscribedata.com
Share by: