Blog Layout

Angelwise maakt vierde investering in dScribe data
mei 11, 2023

Data discovery bedrijf dScribe haalt seed round van anderhalf miljoen Euro op om internationale groei te financieren



Brussel, 11 mei 2023 – dScribe, een B2B Saas bedrijf dat bestaande data bij bedrijven in- en overzichtelijker maakt, heeft een succesvolle eerste kapitaalronde van anderhalf miljoen euro achter de rug De ronde wordt geleid door de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV en Angelwise, samen met de bestaande aandeelhouders imec.istart en Ventures by delaware. Met de nieuwe middelen wil dScribe haar klantenbestand in België verder uitbouwen en inzetten op internationalisering. 


dScribe werd opgericht in 2021. Het bedrijf ontstond als antwoord op een veel voorkomend probleem binnen ondernemingen, namelijk een onoverzichtelijk kluwen aan data en rapporten verspreid over verschillende departementen en softwaretoepassingen. De toenemende trend van digitalisering, waarbij bedrijven meer data beheren en datagedreven besluitvorming hanteren, staat dikwijls in schril contrast met een manuele of MS Excel-opvolging binnen diezelfde bedrijven. Bovendien worden dezelfde data binnen een bedrijf vanuit verschillende departementen soms anders geïnterpreteerd waardoor data-uniformiteit ontbreekt en men daardoor tot verkeerde conclusies komt. Daarnaast is het in veel bedrijven zelfs niet geweten welke rapporten en data bestaan of waar die te vinden zijn.

 

Nicheantwoord op concrete nood

 

dScribe biedt een eenvoudig te implementeren antwoord op de bovenvermelde data-uitdagingen. Terwijl concurrenten zich focussen op de beveiliging, het managen en controleren van data, richt het team van CEO Pieter Delaere zich op het efficiënt gebruiken van data, gebaseerd op de concrete nood die ze tijdens hun carriere hebben ervaren. Via een centrale zoekervaring laat dScribe haar gebruikers zoeken doorheen verschillende databronnen zoals Tableau, SAP of Power BI. dScribe differentieert zich door een oplossing aan te brengen die zo is uitgewerkt is dat zij zonder grote inspanningen binnen de volledige organisatie uitgerold kan worden.

 

Pieter Delaere: “Zowel rapporten en data, als de documentatie daarover, is bij organisaties vaak verspreid over verschillende applicaties. Dit leidt tot tijdverlies en frustratie voor werknemers bij het zoeken naar relevante gegevens en rapporten. Hier willen we met dScribe een antwoord op bieden. Door onze focus op gebruiksgemak kunnen wij naast grote, ook middelgrote en kleinere ondernemingen bedienen. Onze kernfocus ligt daarbij in eerste instantie op de grotere kmo’s, het snelst groeiende segment binnen de data discovery markt. Als het op gebruikersadoptie aankomt, wil dScribe de iPhone in het land van Blackberries zijn.”

 

“We zien een concrete nood aan de dScribe oplossing bij de meeste bedrijven die data centraal zetten in hun beslissingsprocessen. Voor hen biedt dScribe een laagdrempelige oplossing met een hoge gebruiksvriendelijkheid die tegelijk voldoende krachtig is voor de databeheerders. Met de huidige financiering zien we dScribe sneller groeien, en vooral ook verder internationaliseren”, zegt Jan Vorstermans, Managing Partner bij Angelwise.

 

 

Aanzetten tot change management

 

Met onder andere Barry Callebaut, De Watergroep, Joris Ide en Agristo heeft dScribe al een aantal mooie klanten in portefeuille. Het ervaren team, de positieve reacties van de eerste klanten en het potentieel van een sterk groeiende markt – men verwacht binnen de data discovery een wereldwijde groei van 8 miljard naar 20 tot 30 miljard USD tegen eind 2023 – overtuigde ook PMV en Angelwise om mee te investeren in dScribe.

 

“dScribe vult de leemte van andere spelers in door een adequate all-round oplossing aan te bieden voor iedere werknemer in een bedrijf. Op basis van hun ervaring in the field hebben de oprichters altijd de volle focus gelegd op de eindgebruiker. Dit heeft zich vertaald in een product met een eenvoudige User Interface en onberispelijke user experience wat leidde tot een eerste mooie klantenportefeuille waarvan PMV ervan overtuigd is dat er nog velen gaan volgen”, aldus Roald Borré, Groepsmanager Risicokapitaal bij PMV.

 

Over dScribe

dScribe werd in 2021 opgericht door 5 Belgische ondernemers met steun van Ventures by delaware en imec.istart. Gericht op middelgrote en grote ondernemingen, biedt dScribe een oplossing aan om werknemers binnen bedrijven te ondersteunen in het toegankelijk maken van de beschikbare data en rapportering. In een context waarin bedrijven steeds meer investeren in data, beantwoordt dScribe 2 cruciale vragen: welke rapporten/data zijn beschikbaar binnen de organisatie en hoe kunnen deze correct geïnterpreteerd worden?

 

Over PMV

PMV is een Vlaamse investeringsmaatschappij die de economische toekomst van Vlaanderen vormgeeft. PMV financiert beloftevolle bedrijven van bij de prille start tot en met de groei en internationalisering. PMV biedt financiële oplossingen op maat aan alle ondernemers met een goed businessplan en een sterk managementteam door middel van kapitaal, leningen en waarborgen. Daarnaast realiseren zij met en voor de overheid, in samenwerking met diverse partners, projecten die belangrijk zijn voor de welvaart en het welzijn in Vlaanderen. PMV beschikt over een portfolio met 1,65 miljard euro in beheer. Voor meer informatie, zie www.pmv.eu

 

Over Angelwise

Angelwise is een early stage investeringsfonds dat zich er vooral op richt om startups en jonge bedrijven maximaal te ondersteunen naar een volgende fase in hun groei, liefst samen met business angels of andere early stage fondsen. De belangrijkste aandeelhouders van het fonds zijn PMV, COI, BAN Flanders en meer dan tachtig business angels. Het fonds is opgericht in 2021 en heeft ca. EUR 20 miljoen opgehaald om een ecosysteem van bedrijven te bouwen dat de digitale transformatie van de maatschappij mee kan realiseren. Voor meer informatie, zie www.angelwise.be

 

Over imec.istart

Imec.istart - imec's business accelerator - is de eerste investeerder en ondersteunende partner die tech startups helpt op te schalen. Het imec.istart programma biedt een breed scala aan diensten, zoals initiële financiële injectie (50.000 tot 250.000 EUR pre-seed financiering), persoonlijke coaching en mentoring, toegang tot technologie en kantoorfaciliteiten, toegang tot een breed (inter) nationaal netwerk van partners en investeerders en nog veel meer. Sinds de lancering in 2011 hielp imec.istart meer dan 280 tech startups op verschillende gebieden om zich te ontwikkelen tot duurzame ondernemingen. Voor meer informatie, zie www.imecistart.com

 

Over Ventures by delaware

Ventures by Delaware is een accelerator-, begeleidings- en fundingprogramma, waarmee Delaware 6 startende bedrijven per jaar wil ondersteunen via halfjaarlijkse oproepen. De bedrijven krijgen naast een financiering van € 100.000 in cash een gelijkaardig bedrag aan extra begeleiding. Voor meer informatie, zie www.delaware.pro/en-be/ventures

 

 

Contact

 

Pieter Delaere, CEO dScribe,  pieter.delaere@dscribedata.com , +32 477 78 58 59



17 jan., 2024
The Ghent-based scale-up streamlines work instructions, training, and quality controls. Written by Joris Hendircks Brussels, Dec. 14 – Recently Batist Leman, CEO Azumuta, had an interview with the Trends Business Magazine. There, Batist shared his views on the most significant challenges to our modern-day manufacturing scene, such as the skills gap issue, increasingly tight regulations, and unchecked international competition. To address these challenges, Batist conveyed his “disruptive innovation” solutions and how using Azumuta’s one-stop manufacturing software will alleviate even the most complex challenges. The original article was written in Dutch, translated below: Azumuta has developed an integrated platform that helps the manufacturing sector to streamline work instructions , training, and quality controls – with better employee versatility and productivity as the main impact. This is something that the manufacturing sector urgently needs: the Ghent-based scale-up, with clients such as Atlas Copco, Novy, and Nitto, has recently raised EUR 2,8 million to speed up its international growth – as explained by the CEO Batist Leman “Any production process is becoming more complex due to the increasing quality requirements and regulations. This, combined with a tight labor market, a lower-qualified workforce, and rising competition from abroad, makes digitalizing the production processes a must for any manufacturer who wishes to survive.” “The increasing complexity makes it challenging for shop floor operators to know precisely what they’re supposed to do. As a result, quality issues will emerge, and operators will take a long time to be properly trained. Therefore, our system offers a digital assistant for shopfloor operators, something that’s often overlooked even today.” Disruptive innovation “In the era of digital transformation and industry 4.0, where technological advancements bring ground-breaking changes for manufacturers, a critical element is often neglected: the role of operators. This is where Azumuta steps in.” “Our software knows well the unique potentials of all operators and fully integrates them into the digitalization process. While many companies focus on large-scale technological upgrades, Azumuta offers a new approach by emphasizing the crucial human element. Such software is more relevant than ever, as proven by the strong demands from domestic and international clients, ranging from small & medium-sized enterprises to multinationals. These companies, spread across vario us industries and regions, fully understood the values of our approach to this disruptive innovation.” “Azumuta was designed to streamline work, improve communications, and support efficient decision-making processes on the shop floor. With contextual information, built-in error detection systems, and user-friendly & intelligent interfaces, operators will know precisely what they must do while the management obtains real-time information from these data. By integrating it into the existing production systems, you can immediately achieve sustainable efficiency improvements.” Operational excellence “Often, quality controls are done at the end of the production process, which means defects are only detected late. Therefore, our system uses inline quality control. In combination with digital work instructions, all parameters are continuously captured, such as ticking off completed tasks, measuring weights and accepted deviation tolerance, etc. If there are deviations or errors, you can intervene earlier, where the products’ quality is significantly improved, and they don’t have to be disposed of due to defects. That’s an essential component in the ESG strategy.” Agile workforce “Companies often have little knowledge of their workers’ complete skillset. Moreover, workers can always leave or retire. This means that some specific shop floor know-how can be lost. Our system lets users know which employee has which expertise, in which skill set workers should be further trained, and which skills haven’t been fully mastered yet in a team. Furthermore, it’s not easy to find new workers at the moment.” “Often, companies have to hire workers with a training and education background that is lower or doesn’t fully match what is expected. They might not understand the production process, making on-the-job training more important than ever. Digital work instructions and inline quality control offer top-notch support to deliver high-quality work. This module also allows you to comply with the legal requirement to show the number of training hours that your workers have undergone. All of this is fully automated, removing a significant administrative burden.” “Previously, decisions were taken top-down, and workers on the shop floor were supposed to simply implement these decisions. However, we believe that shop floor workers possess significant know-how on how things can be done more efficiently. To engage them, we have added a communication module where they can swiftly indicate problems and share their ideas. They can also get feedback in the same way.” Strong growth “In conclusion, we can say that our platform enables manufacturing companies to improve their operational efficiency and time-to-market rate. Our unique focus on operators allows our clients to organize their workforce in an agile manner. This makes our platform a perfect addition to the existing MES and ERP systems. The quick and profitable growth of Azumuta, the success of our clients, and increasing demands from abroad mean that analysts and investors recognize the importance of this market. Recently, we have raised EUR 2.8 million to support our effort to fulfill increasing international demands.“ Contact contact@azumuta.com https://www.azumuta.com/company/contact/
16 nov., 2023
26 okt., 2023
Data catalog as a centralized and searchable repository for an organization's data assets. [Ghent, 12.10.2023] TriFinance has recently entered into a partnership with dScribe, an innovative data catalog solution provider headquartered in Ghent. A data catalog, in essence, serves as a centralized and searchable repository for an organization's data assets. "During analytics projects," Maarten Lauwaert , Expert Practice Leader at TriFinance says, "we often witness discussions on the definition and management of KPIs. At the start of a project, people create Excel files containing KPI definitions, but forget to update them after the go-live. dScribe helps business users to locate the right data and reports, and manage KPI definitions.” For TriFinance , implementing dScribe at clients is a way to strengthen their position as a business partner, enhancing their business acumen and analytics expertise. One Stop Data Shop dScribe is a one-stop-shop to catalog , document and discover anything data-related. The solution is cloud-based, integrates with different reporting solutions (including Power BI and Azure Analytics) and gives the users a single entry point to find, understand and access all reports & data, no matter where they are stored. Moreover, KPIs and business knowledge can be defined in dScribe and are linked to the reports where they are available. Business users will always have insight in the correct KPI definitions , and in the parts of the reporting environment where these KPIs are being used. “For our customers, dScribe is a big first step in better governing their reporting environment,” Maarten Lauwaert says. dScribe: a Collaborative Data Compass Pieter Delaere, CEO at dScribe: “Employees who have access to meaningful data are best equipped to drive their organizations forward. Despite substantial investments in data and analytics, many organizations still grapple with the transition to widespread data-driven decision-making and innovation. Often, the root of this challenge is a lack of accessibility and comprehension of the available data and reports. We're on a mission to bring data front and center for every curious mind eager to drive their organization forward. For that reason, we call our solution a ‘Collaborative Data Compass’." "Business users often struggle to locate the right reports and KPIs," says Maarten Lauwaert. "Their understanding of the full analytics solution is not always clear. Checking a report without knowing the exact definitions of the KPIs slows down the adoption of the analytics solution. That's why our partnership with dScribe, offering a business-oriented and affordable data catalog solution that integrates well with Microsoft Analytics, excites us. We believe that this solution will help our customers to accelerate the adoption , usage and governance of their analytics solution." Maarten Lauwaert, Expert Practice Leader Data & Analytics, TriFinance About TriFinance and dScribe About dScribe Founded in Belgium in 2021, dScribe is dedicated to guiding organizations toward data-driven brilliance. The team is passionate about empowering employees with more streamlined access to meaningful reports and data. They believe their customers deserve an elegantly designed, user-focused data knowledge solution. Leveraging a proven and continuously refined metadata management framework, along with out-of-the-box integrations, dScribe promises increased data clarity and adoption from day one. About TriFinance TriFinance is an innovative service provider with a focus on Finance & Advisory in the Netherlands, Belgium, Germany and Luxembourg. Combining transition and support, pragmatic advisory and implementation, people solutions, and training, the company offers a new combination of services, backed by a permanent pool of highly specialized and flexibly deployable project consultants. Headquartered in Amsterdam, TriFinance has branches in Rotterdam, Antwerp, Ghent, Brussels, Hasselt, Louvain-la-Neuve, Roeselare, Hamburg, Munich, Düsseldorf, Frankfurt, and Luxembourg. As a network organization with a strong focus on human development, knowledge sharing, innovation, and organizational development, it belongs to Parklane Insight, a European growth company with 800+ MeIncers. Its mission is "Furthering People for Better Performance in Do-How.” Contact Maarten Lauwaert, Expert Practice Leader Data & Analytics, TriFinance: maarten.lauwaert@trifinance.be Pieter Delaere, Co-founder & CEO dScribe: pieter.delaere@dscribedata.com
Share by: